Kjøpsvilkår og betingelser for Via Matre

Sist revidert 15.10.2024

1. Innledning
Denne avtalen styrer forholdet mellom VIA Matre (org.nr 924454857) v/ Linda Matre (heretter kalt Konsulent eller Bedriften) og kunden (heretter kalt Oppdragsgiver, du eller Kunde). Avtalen regulerer bruken av Bedriftens nettsted og Bedriftens produkter/tjenester og nedlastbare ressurser (heretter kalt produkter) både gratis og betalt, som kunden får tilgang til.

Ved å benytte deg av Bedriftens nettsted og/eller kjøper/laster ned Bedriftens produkter aksepterer du for de vilkår og betingelser som beskrives i disse vilkårene.

Dersom du ikke er enig i vilkårene og betingelsene, eller ikke forstår innholdet, må du ikke bruke dette nettstedet eller kjøpe/laste ned Bedriftens produkter før du eventuelt har fått avklart dette. Send gjerne en e-post til hei@viamatre.no om du er usikker på noe.

2. Rettigheter
Alle tjenester og produkter levert av Bedriften, både gratis og betalt, er beskyttet ihht Åndsverkloven. Når du kjøper, laster ned eller på andre måter får tilgang til Bedriftens produkter er disse kun til eget bruk så lenge ikke annet er avtalt.

Du kan med andre ord ikke kopier, selge, dele videre, videresende, leie ut eller på noen annen måte distribuere Bedriftens produkter til andre uten Bedriftens samtykke. Dette gjelder også internt i egen organisasjon så lenge dette ikke er skriftlig avtalt med Bedriften før kjøpet er utført.

Ved gjennomført kjøp godtar du at du ikke under noen omstendigheter skal bruke eller tillate bruk av våre produkter til noe annet formål enn eget.

3. Betaling, angrerett og refusjon
Ved kjøp av Bedriftens produkter gjelder komplett betaling ved inngåelse av avtale eller utførelse av kjøp med mindre det er gjort avtale om delbetaling. Tjenester som løper per måned blir fakturert månedlig og forfaller til samme dato hver måned. Løpende avtaler faktureres fortløpende. Betalingsmåter som tilbys er faktura eller kortbetaling via Stripe ved kjøp av digitale produkter som kurs eller annet materiell. Standard kredittdager ved utsendelse av faktura er 10 dager.

14 dagers angrerett gjelder fra bestillingsdato ved kjøp av tjenester som ikke leveres umiddelbart. Digitale produkter og kurs som blir tilgjengelig i sin helthet umiddelbart etter inkluderes ikke i angreretten da det ansees som levert når det blir tilgjengelig, og derfor unntatt fra angreretten.

Som utgangspunkt gis det kun refusjon for tjenester som ikke er blitt benyttet, ved for eksempel avlysning av en avtalt tid, eller benyttelse av angrerett ved allerede gjennomført betaling. Eventuelle kostnader som Bedriften har, eller pådrar seg ved avlysning/ bruk av angrerett dekkes av Kunden.

Tjenester som løper hver måned vil ved uteblitt betaling i to - 2 - måneder bli avsluttet automatisk. Dersom Kunden har hatt en gammel pris vil den miste tilgang til denne ved eventuell nyetablering av avtalen. Trekkes du for månedsabonnement via Stripe vil det forsøke å trekke 5 ganger før abonnementet opphører. Utestående fordringer (tilsendt faktura som er ubetalt) vil bli oversendt inkasso for ekstern oppfølging etter 14 dager.

4. Garanti og ansvar
Bedriften vil til enhver tid gjøre sitt beste for å sikre at produktene som leveres, gratis eller betalt, er nøyaktige og til nytte for kunden.

Bedriften har likevel ingen garanti for at de ulike produktene passer 100 % for den enkelte kunde, og gir ingen garantier for funksjonen eller bruken av disse. Hvilke resultat du som kunde kan oppnå avhenger også av ulike faktorer som dine ferdigheter, bedriftens økonomisk situasjon, motivasjon til å gjøre endringer, vilje til å legge ned en innsats mm. Det loves ingen garanti for raske eller bedre resultater ved deltakelse i eller kjøp av Bedriftens produkter alene. Produktene er ment som veiledende hjelp, og ikke en fasit.

Den enkelte kunde er selv ansvarlig for sine handlinger og/ eller mangel på sådanne og bærer selv ansvaret for sin egen bedrift. Via Matre står derfor ikke ansvarlig for opplevde økonomiske tap, ikke oppnådde forventede resultater eller ulike konflikter som måtte oppstå mot eventuelle tredjeparter.

Ved å foreta kjøp av produkter eller tjenester hos Via Matre samtykker du i forståelsen av at et godt resultat også krever en innsats fra deg. Du samtykker også i å kompensere Bedriften for alle forpliktelser, krav, utgifter, handlinger, kostnader, skader eller tap som følge av eventuelle brudd på disse vilkårene fra din side.

5. Tvister
Dersom det skulle oppstå en tvist mellom deg som kunde og Bedriften, inkluderer disse vilkårene et krav om at den eneste arenaen for å løse en slik tvist er kommunikasjon mellom partene. Ikke på noe tidspunkt - før, under eller etter tvisteløsning - er det akseptabelt å delta i en type oppførsel eller kommunikasjon med en tredjepart, på sosiale medier, offentlig eller privat som oppfattes som hets eller sverting.

Skulle det oppstå feil eller mangler i etterkant av levert oppdrag skal Konsulenten varsles så raskt som mulig, og gis mulighet til å rette opp i dette kostnadsfritt for Kunden. Velger kunden å bruke andre til å rette opp i dette må dette være avklart med Konsulenten i forkant dersom Kunden mener dette er kostnader Konsulenten eller Bedriften skal dekke.

Ved eventuelle brudd på dette vil pkt. 4 komme til anvendelse og du kan bli nødt til å kompensere for eventuelle tap og skader Bedriften har pådratt seg.

5. Oppsigelse
Du som kunde kan til enhver tid velge å avslutte samarbeidet med Bedriften, og er da innforstått med at angre- og refusjonsretten kunde gjelder som beskrevet i punkt 3 (Betaling, angrerett og refusjon) i disse vilkårene. Faste tjenester som løper per måned, som ikke er digitale tjenester, har en måneds oppsigelse som gjelder fra 1. i påfølgende måned. Digitale tjenester, som medlemsportaler, abonnement o.l, kan avsluttes når som helst, men senest 4 dager før neste fakturaperiode for å unngå trekk for ny periode.

Dersom bedriften opplever at en kundes adferd, enten i ord eller handling, strider mot normal folkeskikk og oppfattes som truende eller ubehagelig, forbeholder Bedriften seg retten til, med umiddelbar virkning og uten refusjon, å avslutte avtalen og begrense eller nekte kunden til fremtidig deltakelse og kjøp av produkter/tjenester av Bedriften. Dette gjelder også ved brudd på øvrige vilkår i denne avtalen fra kundens side.

6. Konfidensialitet
Både Bedriften og Kunden har taushetsplikt om oppdragets innhold, pris, og eventuell annen informasjon om partenes bedrift som blir kjent gjennom samarbeidet.

Absolutt taushetsplikten gjelder også for alle som deltar i grupper med andre, både betalt og gratis, i regi av Via Matre. Den gjelder overfor alle medlemmer, og annen informasjon en blir kjent med gjennom aktiviteten både før, under og etter.

Opptak av videomøter kan forekomme og det skal da gis samtykke av alle parter for opptak. Ved deling av opptak til deltakere skal opptaket sees sammen med pkt 2 (Rettigheter) og kan ikke deles videre til andre i form av videresending eller annen formidling av innhold.

7. Generelt
Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen til tjenesten eller produktet, samt eventuelt særskilte avtalte vilkår. Om det ikke er samsvar mellom opplysningene vil det som er avtalt særskilt mellom partene gå foran, så lenge det ikke strider mot ufravikelig lovgivning.

Avtalen vil i tillegg suppleres av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.